Nyheder og presse
Del
Logoet til VM i kvindehåndbold 2023 er udviklet af det danske designbureau Urgent.Agency.
Kvindelandshold
Nyt fra DHF

VM i kvindehåndbold vil begejstre – og det samme gør det nye logo

Skrevet af Jens Jacob Juulsager
30. aug 2022Kl. 10:00

Om nøjagtig 15 måneder begynder VM i kvindehåndbold i Danmark, Norge og Sverige. Ambitionen er at skabe begejstring, og det afspejles også i både logo og slogan.

En kæmpestor håndboldfest er i vente, når verdens bedste kvindelige håndboldspillere til næste år dyster om verdensmesterskabet på dansk grund.

Sammen med Norge og Sverige er Danmark værter for historiens 26. udgave af VM i kvindehåndbold mellem den 30. november og 17. december 2023, og med bare 15 måneder til første kast offentliggøres det nye logo og slogan for mesterskaberne.

”AIM TO EXCITE” bliver den internationale overskrift. VM-arrangørerne har nemlig lige præcis et mål om at skabe begejstring. Både hos de tusindvis af tilskuere i hallerne og de millioner af seere ude ved tv-skærmene.

- Begejstring ligger i håndboldens DNA. Det kommer til udtryk lige fra en nybegynders første kast mod mål til stjernernes jubel med VM-trofæet hævet over hovederne. Vi er i sandhed også begejstrede både for brandidentiteten omkring det kommende mesterskab og udsigten til at byde hele verden velkommen til fejring af håndbolden, siger Morten Stig Christensen, formand for Dansk Håndbold Forbund.

VM-sloganet understøttes af logoet, der symboliserer en håndbold, der suser gennem luften med kurs mod målnettet, hvor den straks udløser begejstring. Farverne i bolden repræsenterer samtidig de tre værtsnationers flag. Det er det danske designbureau Urgent.Agency, der har haft til opgave at skabe logoet og brandet for mesterskabet.

- Håndbold er for os mere end blot en sport. Det er en af de få ting i hverdagen, der kan begejstre en hel befolkning og få alle til at kigge med i åndeløs spænding. Den begejstring kommer til udtryk gennem et farverigt brandunivers, som kan leve i byerne, i hallerne og på de digitale platforme, hvor fans mødes, lyder det fra Martin Skram og Benjamin Wernery, der er bureauets to kreative kræfter bag udformningen.

Der deltager i alt 32 nationer ved VM. I Danmark afvikles fire ud af de otte indledende gruppespil samt to mellemrunder, kvartfinale og også både finaleweekenden og Presidents Cup. Danmark spiller samtlige af holdets kampe i Jyske Bank Boxen i Herning, der også danner ramme om semifinaler og finale. Den anden danske VM-by er endnu ikke offentliggjort.

- Det er altid en milepæl at kunne afsløre et eventlogo. Logoet kommer til at sætte retning for den måde, vi formidler og brander eventen på. Det er også tilfældet her med logoet for VM i kvindehåndbold næste år, som afvikles i et samarbejde med Sverige og Norge. Sammen vil vi sætte nye standarder for VM i kvindehåndbold ved at samle vores store eventerfaring fra de tre forbund og Sport Event Denmark. Det er jo ikke så lidt. Og VM-logoet siger det visuelt; de tre lande vil sætte bolden lige i nettet i afviklingen,” siger Lars Lundov, direktør i Sport Event Denmark.

Danmark har to gange tidligere været værter for VM i kvindehåndbold. Først i 1999 i samarbejde med Norge og senest som selvstændige værter i 2015.

Vælg forbund

Luk
ANNONCE