Nyheder og presse
Del
Foto: Sasa Pahic Szabo / kolektiff
Kvindelandshold
Nyt fra DHF

Håndboldkvinderne blev seermagnet og satte TV 2-rekord

Skrevet af Jens Jacob Juulsager
22. nov 2022Kl. 10:16

EM-finalen var årets mest sete program på dansk tv og slog alle rekorder for streaming på TV 2 PLAY.

Håndboldkvindernes succes med EM-sølv i Slovenien smittede også af på seertallene, der toppede med imponerende halvanden million danskere ved skærmene til søndagens finale mod Norge. Dermed blev kampen det mest sete program overhovedet på dansk tv i år, oplyser TV 2.

Gennemsnitligt så 1.476.000 seere med – det svarer til, at næsten 70 procent af alle tændte fjernsyn, den såkaldte share, var stillet ind på TV 2. Kampen peakede på 1,7 mio. seere i de afgørende minutter.

Seertallene steg stødt, som EM skred frem, og alt i alt har kvindelandsholdets otte kampe ved mesterskabet haft næsten syv millioner seere, hvis man lægger seertallene sammen.

- Vi er så stolte over den opbakning, som danskerne viser Håndboldkvinderne. Sport har en unik evne til at skabe fællesskab og sammenhængskraft danskerne imellem – og landsholdets præstation er det perfekte afsæt til VM i kvindehåndbold på hjemmebane næste år, siger direktør i Dansk Håndbold Forbund, Henrik M. Jacobsen, og fortsætter:

- Især hæfter jeg mig ved, at 89 procent af alle unge mennesker under 18 år, der så tv søndag aften, fulgte EM-finalen. Det lover også godt for håndboldens fremtid.

Samtidig blev EM-finalen en milepæl for streaming på TV 2 PLAY. Antallet af abonnenter, der så med på samme tid, satte nemlig rekord. Det oplyser TV 2, der dog ikke offentliggør seertal for deres streamingtjeneste. Seertallene vækker stolthed hos chefredaktør John Jäger.

- Det er jo helt vildt. Det overgår selv mine højeste forventninger. Hvor er det fantastisk. Jeg er jublende lykkelig over, at vi samler alle danskerne, og jeg er endnu mere glad for, at vi kan slå alle rekorder på TV 2 PLAY også.

- Det dokumenterer endnu engang, at når vi lægger kræfterne i det, og når vi vel at mærke får sportslig medvind, så kan vi på TV 2 virkelig give alle danskerne oplevelser, som de deler. Både på flow og PLAY, siger han.

I uge 46 var ni ud af ugens 20 mest sete programmer på tværs af alle danske tv-kanaler enten kampe fra EM i kvindehåndbold eller EM-studier på TV 2.

Vælg forbund

Luk
ANNONCE